Technologie vám můžou v podnikání pomoci, ale také vás zasekat v nesmyslném micromanagementu nebo řešení věcí, které nejsou důležité.
Tento článek není ani tak pro vývojářské firmy, tam všichni dobře víte, co máte dělat, ale spíš pro běžné uživatele a podnikatele, kteří chtějí díky technologiím zmodernizovat, zdigitalizovat nebo zjednodušit svůj byznys.
Saas – Software as a service, tj. software jako služba (např. Shoptet pro e-shopy, Out of Dark pro mapování customer journey, Webnode pro webové stránky, Smartsupp pro online chat atd.), je ideálním řešením pro všechny, kteří nechtějí investovat spoustu peněz do vývoje vlastního softwaru, ale raději využijí cestu, kde za mnohem menší náklady získají už hotovou službu. Nevýhoda je, že taková služba je ve většině případů pro všechny uživatele stejná a neumožní vám dělat specifické věci, které byste mohli mít připravené u vlastního softwaru. V naprosté většině případů jsou ale dané funkce dostačující a pro vás finančně a časově mnohem výhodnější.
Nabídky podobných služeb jsou skoro ve všech oborech veliké, proto můžete mít ze začátku paralýzu z toho, jakou službu si vybrat. Zkuste tedy věnovat čas dohledávání zkušeností – od specialistů v oboru, ale hlavně od samotných zákazníků. Skoro na každý typ služby existuje spousta porovnávacích článků od specialistů nebo weby, které umožňují dané služby hodnotit (jako např. Facebook/Google recenze).
Když už nějaké saas služby využíváte a jsou jich větší jednotky, vyplatí se vést analýzu, co kde platíte a za kolik. A jednou za čas, alespoň 2x do roka, si analýzu projděte a zkontrolujte:
Zaveďte si proces, kdy při ukončování zaměstnaneckého poměru ukončíte i služby, které daný člověk využíval a které už není nutné platit dále. Už u firem s nižšími desítkami zaměstnanců se takto dá velmi slušně ušetřit za zbytečné náklady.
Pamatujte na to, že online služby by měly sloužit vám, ne vy jim. Využijte dostupné služby tak, aby vám reálně pomáhaly, ale nenechte se zbytečně strhnout nadšením a nepořizujte si služby, co vás naopak přibrzdí nebo je zapomenete/nebudete reálně využívat.
Průběžně sledujte, co se ve vašem oboru děje. Sledujte to i u služeb, které využíváte. Neexistuje nějaká lepší varianta? Nemá vámi používaná služba vylepšení, které můžete využít? Vždy se ale snažte, aby vám takové hledání nezabralo zbytečně moc pozornosti. Drobná vylepšení můžete ignorovat, ale ta větší vám mohou otevřít nové možnosti, jak dělat některé činnosti efektivněji.
Níže najdete tipy na služby, které v jednotlivých odděleních můžete používat. Všechny zmiňované mám odzkoušené, byl jsem s nimi spokojený a mohu je doporučit.
Zendesk – jednička mezi systémy pro zákaznickou komunikaci. Služba vám umožní mít na jednom místě všechnu zákaznickou komunikaci, sledovat její historii, předávat informace mezi kolegy, přidávat interní poznámky, budovat vlastní vědomostní základnu a mnohé další.
Supportbox – podobná služba jako Zendesk, jen se jedná o kvalitní českou variantu s lokální podporou a spoustou zajímavých funkcí.
SurveyMonkey – jednoduchá služba, díky které můžete pomocí personalizovaných dotazníků sbírat od zákazníků zpětnou vazbu.
Smartsupp – český webový chat s chatbotem a možností anonymizovaných videonahrávek chování návštěvníka na webu.
Daktela – kvalitní české online callcentrum s množstvím marketingových funkcí.
Out of Dark – služba která vám zmapuje celou zákaznickou cestu skrz váš produkt, jak váš produkt zákazníci vnímají a navrhne vám cesty k zlepšení.
Mention – tato služba vám umožní sledovat zmínky o vaší značce/jménu kdekoliv na internetu včetně sociálních sítích a díky tomu obratem reagovat, pokud se někde objeví negativní zmínka. Nebo poděkovat, pokud je ta zmínka pozitivní 🙂 .
Marketing Miner – český SEO nástroj pro datové nadšence. Umožní dělat analýzu klíčových slov, měřit pozice ve vyhledávačích, analyzovat konkurenci, pomáhat s linkbuildingem a mnoho dalšího.
Mailchimp – jeden z nejznámějších a největších nástrojů pro zasílání newsletterů.
Collabim – další český SEO nástroj – jednoduše díky němu budujte zpětné odkazy, dělejte analýzy, monitorujte PPC reklamy a další.
Coggle.it – jednoduchý, ale přitom velmi dobře použitelný nástroj na tvorbu myšlenkových map (mindmap).
Demio – služba, která vám umožní snadno a intuitivně připravovat webináře, například pro vaše zákazníky.
Canva – jeden z nejoblíbenějších grafických programů, ve kterém můžete vytvářet hezké propagační materiály, videa, prezentace, bannery a další.
Prezi – pro vytváření těch nejúžasnější profesionálních prezentací.
Vyfakturuj, Fakturoid, nebo iDoklad – jedny z nejoblíbenějších českých fakturačních služeb.
Zonky – relativně jednoduchý a rychlý způsob, jak získat menší nebo středně velké firemní financování s rozumným úrokem.
Fondee nebo Portu – když už nějaké peníze vyděláte, tak je nenechávejte ležet ladem na účtu, ale zhodnoťte je.
Revolut – moderní služba pro platby, vedení účtu a valutové výměny.
BizMachine Prospector – velká databáze firem, která vám umožní lépe vytipovat vhodné kontakty pro vaše obchodníky.
Pipedrive – výborný nástroj pro vaše obchodníky, kde si budou moct evidovat kompletní průběh obchodů – od leadu po úspěšné zobchodování i následnou péči. Systém umožňuje řadu automatizací, které jim usnadní práci a umožní pohodlné plánování schůzek, organizování a sledování úkolů, snadno dohledají historii komunikace apod.
Moo – vizitky stále nejsou přežitek a slouží minimálně k tomu, aby si člověk na schůzce zapamatoval vaše jméno a pozici.
Sloneek – český nástroj pro správu celé administrativy kolem lidských zdrojů a vašich zaměstnanců.
Recruitee – služba sloužící k lepší správě kontaktů a historii při náboru nových zaměstnanců.
Productboard – český produkt s globální ambicí. Jeden z nejlepších nástrojů pro sběr feedbacku od klientů a následné plánování toho, jak by nová služba nebo produkt měl vypadat.
InVision nebo Figma – sdílejte své připomínky, návrhy a kreativní tvorbu s vaším grafikem a UXákem na specializovaném místě.
HotJar – nástroj pro sběr a nahrávání chování návštěvníků na vašem webu. Umožní vám sbírat zpětnou vazbu a hlavně zjišťovat, kde se vaši zákazníci na stránkách ztrácejí.
Smartlook – podobná služba jako HotJar, ale česká, s lokální podporou.
Gliffy – jednoduchý nástroj pro tvorbu diagramů a myšlenkových map.
Lastpass – bezpečnost by měla být na prvním místě. Velmi oblíbená klíčenka na hesla, kdy si stačí pamatovat jen jedno hlavní heslo a zároveň mít jistotu, že máte na všech webech zaheslované přístupy dlouhými, unikátními a silnými hesly. Tohle by měla být povinnost pro každého.
Dropbox – nástroj pro tvorbu sdíleného prostoru, kdy data neukládáte jen na disk vašeho počítače, ale i do cloudu, odkud můžete soubory jednoduše sdílet. Máte tak jistotu, že o ně nepřijdete ani při ztrátě počítače.
Office365 – celý kancelářský balík od Microsoft (Outlook, Word, Excel atd.) za drobný měsíční poplatek? Bez debat něco, po čem byste měli sáhnout.
Google Workspace – podobná nabídka služeb, ale od Googlu, záleží tedy na osobní preferenci.
Slab – online služba pro tvorbu firemního intranetu/Wikipedie.
Evernote – jednoduchá služba pro tvorbu poznámek. Doporučuji.
Make – automatizujte přenos dat mezi různými službami a vytvářejte na to i následující automatické procesy. Dokáže zjednodušit a automatizovat spoustu ruční práce a vám tím ušetřit čas.
Asana – velmi dobrá aplikace na teamové sdílení úkolů a projektů.
Cledara – saas aplikace na správu plateb za saas aplikace 🙂 . Ano, zní to divně, ale až budete mít ve firmě desítky různých služeb a stovky uživatelů, podobná aplikace vám ušetří spoustu peněz za zbytečné licence.
Todoist – velmi jednoduchá aplikace (i do telefonu), která vám pomůže jednoduše zaznamenávat osobní úkoly. Ze všech, co jsem kdy vyzkoušel, je nejlepší 🙂 .
DocuSign – podepisovat smlouvy osobně je přežitek a nuda. Ušetřete čas a peníze za poštu elektronickými podpisy.
Freelo – velmi kvalitní česká služba pro správu celofiremních úkolů
Zoom nebo Teams – velmi oblíbené aplikace pro tvorbu videokonferencí.
Slack – jeden z nejlepších firemních chatů sloužící pro komunikaci a spolupráci s vašimi kolegy.
Shoptet – chcete si vytvořit e-shop? Nechoďte jinam a postavte si ho zde.
Webnode – velmi dobrá česká služba pro snadnou tvorbu klasických webovek.
Websupport – solidní firma poskytující prodej domén a webhostingu.