Jeden z nejjistějších způsobů, jak vydělat větší peníze, je podnikání. Můžete sázet Sportku, můžete doufat v povýšení v práci, můžete naplánovat bankovní loupež, ale jen v případě, kdy vezmete svoji budoucnost do vlastních rukou a rozhodnete se podnikat, můžete mít nad tím, jak velké bude vaše bohatství, skutečnou kontrolu. Často ani vrcholoví manažeři firem si nesáhnou na příjmy, které může vygenerovat vaše vlastní firma.
12 let jsem budoval firmu, která se stala jedničkou ve svém oboru. A já bych vám nyní, v následujících kapitolách, rád předal část svých znalostí, aby vaše cesta byla lehčí než ta, kterou jsem měl já 🙂 . Všechny informace jsou zdarma, bez reklam, nebo nabídek školení 🙂 , čistě jako určitý kickback společnosti za pomoc, které se mně dostalo.
Nebude to jednoduchá cesta, naopak – bude to těžké, sakra těžké. Budete to proklínat a nenávidět, budete o sobě pochybovat, budete v tom sami, budete se bát… Ale stejně tak to budete milovat a užívat si to. A řeknu vám jedno tajemství – ve svých začátcích se báli úplně všichni podnikatelé, kteří jsou teď “ti úspěšní”, nejste tedy v tom, co prožíváte a prožívat budete, rozhodně sami. Strach z možného neúspěchu, z toho, že jsem na něco zapomněl, nepodchytil, udělal špatně, to vše mě provázelo každý den. Na jednu stranu je to ale něco co vás udržuje obezřetné a v pohotovosti, mějte tento strach rádi.
Ale vy jste už první krok ve své hlavě udělali, že? 🙂 . Gratuluji! Tento web se vám bude snažit pomoct pochopit vše, co podnikání obnáší. Už na začátku tak budete mít základní představu o všech úskalích, které vás jako podnikatele čekají. Budete se na ně moct lépe připravit, ať už chcete pracovat jako freelancer, živnostník, mít malý startup, nebo položit základy velké společnosti. Připravil jsem něco, co jsem před léty chtěl mít sám k dispozici, ale nic takového nenašel. Proto jsem si musel projít spoustou slepých uliček, které bych vám rád svými radami ušetřil.
Pojďme se tedy podívat na to, na co by měl podnikatel pamatovat a co by měl dělat. Nelekejte se, že následující články budou podrobnější a obsáhlejší, než jste možná čekali, nebo než si myslíte, že právě teď potřebujete. Veřte, že i tak půjdeme spíš po povrchu. Bude se jednat hlavně o mé osobní zkušenosti, potenciálních cest je samozřejmě více. Ale jsou to přesně ty kroky, které z průměrných firem můžou dělat firmy výborné, a měli byste vědět o tom, že existují. Zkuste si proto v následujícím textu najít to svoje a budu moc rád, pokud se díky tomu váš byznys posune o něco dál.
Pokud bych měl za sebe doporučit 4 kapitoly, které si myslím že jsou nejdůležitější, tak by to byly: 03. Jak si najít správného společníka, 02. Jak připravit úspěšný produkt, 09. Jak získat úžasné zaměstnance a 13. Jak získat investice do firmy. Ale věřím, že i ve všech ostatních kapitolách pro vás budou zajímavé informace a budu rád, pokud si je přečtete.
“Never, ever, ever give up.”
Michael G. Scott, Dunder Mifflin
Zkuste podnikání vzít trošku jako dětskou hru. Nebojte se, ale zkoumejte nový svět kolem vás, stejně jako malé děti odvážně zkoumají vše kolem sebe.
Nebojte se dělat chyby – i když si o něčích negativních zkušenostech přečtete, tak se to nikdy nevyrovná vaší vlastní zkušenosti. Nebojte se dělat chyby, ale zároveň si v nich vždy najděte poučení pro příště, aby se vám stejná situace neopakovala.
Nestyďte se nevědět. Nestyďte se přiznat před světem a říct: “Já nevím”. Ale zároveň pokud zjistíte, že něco nevíte, ale potřebujete to pro své podnikání, tak si řekněte: “Musím to vědět/dělat právě já?”. Pokud je odpověď kladná a je ve vašich časových možnostech, abyste tuto aktivitu ve firmě dělali, tak se to naučte. Pokud je ale negativní, tak si sežeňte někoho, kdo danou dovednost ovládá a bude dělat za vás.
Buďte odvážní. Buďte odvážní opouštět svoji komfortní zónu a zkoušejte nové věci. Až moc lidí zůstává v tom, v čem jsou si jistí a v tom, co už umí. Neodváží se vyzkoušet věci, které neznají, jsou těžké, nebo je nebaví. A i tady platí – ti, kteří chtějí uspět, se k těmto krokům musí odvážit. A vy chcete uspět, že?
“Dnes zvítězíš nad tím, kým jsi byl včera. Zítra zvítězíš nad těmi, kteří to nedokázali.”
samurajské rčení
Řekněte si sami před sebou, proč podnikáte. Jsou to peníze? Chcete být na titulce Forbesu? Chcete změnit svět? Nemusí to tak být vždy. Často to je vlastní pocit sebenaplnění, získání sociální pozice ve své smečce, nebo jen smysluplné vyplnění vlastního času. Ať je důvod jakýkoliv, vždy je legitimní, protože je váš. Jen si ho přiznejte a neschovávejte se před ním. Často vám pomůže v momentech, kdy přijdou pochybnosti. A věřte, že přijdou.
Zkuste si promyslet, jak bude vypadat vašich dalších 5 let a kam byste se chtěli během té doby dostat. A je úplně ok si říct: “Zatím nevím”. Opakujte si tuto otázku každý rok, jednou to zjistíte.
A buďte k sobě upřímní, přiznejte si nejen svoje pozitiva, ale i negativní vlastnosti, a přizpůsobte se jim ve svých plánech.
Spousta lidí si na začátku podnikání stále říká: “Ještě to není dostatečně dobré, ještě vyladím tuto část, dodělám tamty texty, udělám lepší fotky a až pak to spustím! Určitě hned příští měsíc!” A víte co? Většinou nikdy nezačnou, nebo je předeženou jiní, a oni si pak jen hledají výmluvy, aby si ospravedlnili svoji vlastní liknavost. Doporučuji takové myšlenky pustit z hlavy, zkuste připravit vše v prozatimní použitelné formě (stejně nikdy nedocílíte dokonalého produktu), aby to aspoň trošku obstojně fungovalo. Pak jděte se svou kůží na trh. Začněte hned, jak jen to bude alespoň trošku možné! Vše pak budete ladit za chodu.
Tak pojďme na to…
Objevili jste v článku nepřesnosti, nebo byste ho naopak chtěli doplnit? Napište mi!